Zauważyłem, że bardzo wielu z Was używa bezlusterkowców micro 4/3 z wymienną optyką. Przyznam, że do tej pory traktowałem je trochę, jak "niepełnowartościowy" sprzęt. Kierowany ciekawością poszedłem z kartą do FotoJockera i przetestowałem Olka 1kę i z 14-40. Muszę przyznać, że jestem miło zaskoczony. Samym wykonaniem, jakością zdjęć, stabilizacją. Nie jestem zawodowcem, ale robię zdjęcia w szkole, w której uczę (czyli muzycznej, koncerty itp). Do tej pory używałem pełnej klatki Canon 5d z 17-40 i jasnym teleobiektywem + standard 50 1.8. Przeczuwam niedługi koniec samej puszki, mam ją już 10 lat, a kupiłem używaną. Właściwie przy moim sprzęcie minusy to autofocus i głośna migawka/lustro. To co m się najbardziej spodobało w bezlusterkowcach to funkcja wykrywania oka oraz możliwość bezgłośnego robienia zdjęć. Nawet w moim Panasonicu obie te funkcje działają całkiem ok, choć wolno. Pytanie, czy znacie kogoś kto zajmuje się fotografią koncertową i korzysta z systemu Micro 4/3? Używa iso 1600-3200 i jeszcze dodatkowo czasami podciąga ekspozycję z RAW o 1-1,5 działki? Z pozdrowieniami, Tomek
tomaszt81 Też tak czytałem właśnie :(
Robert Łysik To może jakaś pełna klatka bez lustra spełni twoje oczekiwania ?
Szymon Kuzniak
Hej.
Bezlusterkowce to nie tylko 4/3.
Możesz śmiało kupić Sony Alfa pierwszej generacji (to pełna klatka) za mniej niż 3 tysiące zł. Do tego Sigma ma linię obiektywów dedykowanych pełnej klatce, która jest droga jak cholera, ale tańsza od oryginałów Sony. Jak masz szkła Canona, to możesz też zobaczyć Canona RP to pełna klatka sprzedawana razem z przejściówką na obiektywy starego systemu. Chyba można też kupić przejściówkę dla Sony, żeby podłączyć do niego obiektywy Canona.
Ewentualnie zawsze masz opcję pójść w matrycę APS-C. Np. ja mam od niedawna Canona M50, używam go z przejściówką na obiektywy do lustrzanek i na razie jest OK. Zdjęcia są ostre jak żyleta i generalnie jestem bardzo zadowolony.
Ogólnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że im mniejsza matryca, tym więcej światła potrzebuje, więc w trudnych warunkach pełna klatka powinna być najlepsza. Ale nie wiem z doświadczenia, bo nie miałem okazji robić zdjęć pełną klatką jeszcze.
Pozdrawiam
Szymon
Paweł Kadysz Przesiadłem się ze starego lustra na M4/3 i nie zamierzam wracać. Miałem etap Fuji, z APS-C, ale szybko wróciłem do M4/3. Ten system pasuje mi najbardziej, to złoty środek między kompaktowością aparatów a jakością. Ale z drugiej strony ja fotografuję tylko amatorsko, gdyby miał brać za to (większe) pieniądze, pewnie inwestowałbym w poważniejszy sprzęt.
Z drugiej strony jest przecież OM-D EM-1 Mark III, o którym można powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że to sprzęt niepoważny.
Jak Micro 4/3 i Olympus to wołam @Kazzi.
Kazzi bring back tookapic.com/cameras, plz.
Marta Tomaszewska
Mam prawie dokładnie to co Ty: 5d + 17-40 + 50/1.4 + 100L/2.8
I wiesz co?... po prostu zbieram na EOSa RP ;-)
Odkupienie szklarni w jakimkolwiek systemie jest nieekonomiczne w moim przypadku. Po zakupie Sony rx100 mk3 (którego uwielbiam) pomyślałam, żeby przerzucić się właśnie na bezlusterkowce, ale po podsumowaniu kosztów analogicznych szkieł (17mm to 17mm i tak ma pozostać, 100/2.8 też uwielbiam ) wyszło mi, że bez sensu.
A tu zrobili PEŁNOKLATKOWEGO bezlusterkowca z parametrami wyjechanymi w kosmos, który akceptuje obiektywy EF (podobno do f/22 bez efektów ubocznych). Cena aktualnie tez gdzieś w kosmosie, ale myślę, że dość szybko wyjdzie mkII i ceny spadną ;-)
PS. Wizjery Fuji i Olympusa to jakaś niesamowita przepaść do tego co mam w kompakcie Sony. Już moj jest powiedzmy że "akceptowalny" po przejściu z lustra, ale jakbym miała pracować na tamtych to tylko live view ;-)
tomaszt81 Dzięki wszystkim za odpowiedzi :) Właśnie ewentualna wymiana szklarni budzi we mnie największy strach, to co mam jest w bdb stanie, strata finansowa byłaby spora. Co do RP, czytałem że tryb cichy działa ponoć tylko gdy się fotografuje w "trybie wyświetlacza". Dziwne. Zaczyna się pojawiać opcja używanego 5d mark III z Tajwanu.
Marta Tomaszewska
Jeżeli nie przeszkadzają Ci rozmiary... to bym została przy lustrze. Zaczęłam szukać czegoś innego tylko dlatego, że nie byłam w stanie fizycznie zabrać kolejnych 3-4kg bagażu. Jakbym fotografowała głównie stacjonarnie i w cywilizacji to nie byłoby tematu ;-)
Niby fajne te nowe małe aparaty, ale jak patrzę na portrety z tego kloca-piątki to jednak mają coś, czego nigdzie indziej się nie dostanie ;-)
tomaszt81 Pooglądałem sobie tablice, i mam jeszcze bardziej namieszane w głowie. Do tego, czego potrzebuję aparatu najlepiej sprawdziłby się pewnie Nikon D750, ale przesiadka byłaby kosztowna. Choć jeszcze bardziej kosztowna byłaby w przypadku Sony ;) Na tą chwilę w bilansie zysków i strat najlepiej wypada Canon EOS RP :D
Kazzi jakoś mam trochę uprzedzenia do RP, ale może to dlatego, że bardzo nie lubię "najniższych" modeli Canona - i tak jak drugie 6D mi podeszło, tak ani pierwsze, ani najtańsze lustrzanki, ani EOS RP nie trafiają do mojej skromnej osoby, choć wiem, że wielu użytkowników jest zadowolona (vide @Julia). EOS R z kolei - kwestia indywidualna - nie leży mi w dłoni, mam problem z sięganiem do guzików - ale ja mam małe łapki, a 50/1.2L waży coś kole kilograma...
Ale wiesz, jaka jest najlepsza rada? Wypożycz. Na dobę, dwie... i poświęć "temu aparatu" czas. Poznajcie się. Zwykle po kilku godzinach wiesz, czy to to, czy nie to.
Julia
Cześć, tak, od grudnia (kupując na black friday zaoszczędziłam 2 kafle) korzystam z Canona RP i jestem zadowolon, dobrze się dogadujemy :) przesiadłam się z lustra (też Canon), które choć było z niskiej półki, to jednak różnica w wadze body zrobiła na mnie wrażenie. Co prawda ze szkłem 24-240 już trochę waży, ale jak dla mnie nadal jest wygodny — w kwestii guzików nie mam problemów, choć moje grabki są wielkości łapek Kazzi'ego.
Mi osobiście dobrze siedzi system Canona, choć przyznam, żem amator i zbyt wielu aparatów w dłoniach nie miałam. W każdym razie z tym mi się dobrze podróżuje.
tomaszt81 Napisałem właśnie do Canona. Jest jakiś wielki test Eos R i RP. Niestety jak wybieram Koszalin nie ma możliwości. Zobaczymy co odpiszą.
tomaszt81 Julia a czy nie ma problemu z tym adapterem? Jak wygląda temat jak chcę wybrać punkt ostrości sam? Bardzo to upierdliwe? System wykrywania twarzy i oka sprawdzi się jak np będzie grupka uczniów wykonywała układ choreograficzny? :)
Julia
Kurczę, chyba nie miałam okazji fotografować żadnej grupki w tak dynamicznym ruchu do tej pory :( ale myślę, że sobie poradzi z nawiązką. Mi bardzo pasuje to, że RP ma "dotykalski" ekran i sama mogę sobie zmienić punkt skupienia :)
W sumie mam 3 obiektywy, w tym jeden kitowy (ale bardzo dobry, wspomniany wyżej) z pozostałą dwójką śmigam na jednym adapterze, nigdy nie miałam problemów
Marta Tomaszewska jak się tak nie uda to zawsze możesz coś w ten deseń: cyfrowe.rent/web_store/items?u...
tomaszt81 oo czad! Tego nie znałem! Dzięki :)
Kazzi Hej Tomku, jak chcesz to jakieś paczki rawów z koncertów z ostatnich 3-5 lat mogę Ci zrobić w wolnej chwili, ale nie wiem, kiedy będą najbliższe wolne chwile...
People who started the most discussions on Talks.
Discussions with no comments. Be first to post a comment.
Wiecznie Zielony Gdzieś czytałem, że im ciemniej tym przewaga pełnej klatki nad Micro 4/3 się powiększa.